Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Enthousiasmeren motiveert!

Enthousiasmeren motiveert en is motiverend. Leidinggevenden moeten medewerkers enthousiasmeren. Tenminste dat wordt vaak gezegd. Echter de vraag is:

  • Hoe doe je dat?
  • Wat betekent dat precies?
  • Hoe gaat het in de praktijk van alledag?

Wat is het precies?

Wanneer je medewerkers enthousiasmeert dan weet je medewerkers enthousiast te maken. Maar dat is een inkopper natuurlijk. Je kunt de kwaliteit enthousiast plaatsen in het rijtje van inspirerend, charismatisch, bezielend, spontaan en levendig. Enthousiasme werkt namelijk aanstekelijk. Het vertelt ook hoe jij reageert op bepaalde zaken. Je kunt inspireren, een ander aanzetten of in beweging brengen. Enthousiasmeren leg ik als volgt uit: anderen zodanig in beweging zetten dat ze uit eigen beweging aan de slag gaan.

Enthousiasmeren van je werknemers

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Hoe doe je dat?

Klinkt mooi zul je zeggen: maar hoe doe ik dat? Ik noem een aantal facetten van enthousiasmeren:

  • Ben je zelf enthousiast?

    Leidinggeven begint bij jezelf! Ben je enthousiast en kun je dit enthousiasme overbrengen op anderen? Beschik je over de kernkwaliteit: enthousiast? Of ga je naar jouw werk omdat het nu eenmaal moet of omdat de hypotheek thuis ook betaald moet worden?

  • Open en duidelijk

    Een tweede aspect: ben je open en duidelijk in jouw communicatie? Met open communicatie bedoel ik niet dat je alle bedrijfsgeheimen aan de medewerker hoeft mee te geven. Maar je bent open over jouw bedoelingen: waar wil je naar toe en waarom? Duidelijkheid is een aspect wat daarbij hoort. Medewerkers willen weten waar jouw organisatie naar toe gaat, wat er van hen verwacht wordt en hoe e.e.a. zal verlopen.

  • Betrek ze erbij

    Laat jouw medewerkers horen en zien dat je ze nodig hebt, dat ze waardevol zijn voor jouw organisatie. Hoe doe je dat? Betrek ze erbij! Laat jouw medewerker meedenken ook over de toekomst van jouw bedrijf. Formuleer samen heldere doelen ook voor de toekomst.

  • Ontwikkelen

    Medewerkers helpen in hun ontwikkeling zorgt voor enthousiasme en bezieling. Help medewerkers om te ontwikkelen (of zo je wilt te verbeteren). Geef ze constructieve feedback op hun eigen ontwikkeling en prestaties.

  • Zinvol werk

    Zinvol werk, werkt enthousiasmerend. Mensen willen gezien en gehoord worden. Medewerkers willen serieus genomen worden en zinvol werk draagt bij aan hun gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.

  • Benut hun kwaliteiten

    Wanneer je de kwaliteiten van jouw medewerkers benut, erken je jouw medewerker. Anders gezegd: je geeft er blijk van dat je de medewerker ziet staan en dat je hem/haar respecteert. Eén van de grootste vormen van waardering die je de medewerker kunt bieden. Daar kan geen salarisverhoging of bonus tegenop!

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.