Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Relatie opbouwen tussen leidinggevende en medewerker

Een goede relatie en verstandhouding tussen leidinggevende en medewerker draagt bij aan de werksfeer, prestaties, motivatie maar ook aan werkplezier. Een taak van de leidinggevende of manager is om een goede relatie en verstandhouding op te bouwen met de medewerker.

Gezonde werkrelaties hebben een positief effect

Een goede relatie tussen de leiding en medewerker heeft een positief effect op een aantal facetten binnen jouw team zoals:

  • de arbeidsvreugde en voldoening die de medewerker uit zijn werk haalt
  • de invloed op de prestaties van de medewerker
  • de tevredenheid van de medewerkers
  • de werksfeer binnen jouw afdeling of team
  • open communicatie
  • de betrokkenheid binnen het team
  • de mate waarin jouw medewerker zich thuis voelt binnen het team
  • de mate waarin medewerker zich kwetsbaar durven op te stellen

Werkrelatie opbouwen tussen leidinggevende en medewerker

Team- en organisatieontwikkeling

Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

Team en organisatie

Training teamontwikkeling voor leidinggevenden

Wil je de training teamontwikkeling voor leidinggevenden starten? Wij verzorgen deze ook individueel.

Teamontwikkeling

Luisteren, meedenken en sparren

Een belangrijk aspect in het kader van een werkrelatie opbouwen zit in basis toch in de luisterende rol van de leidinggevende. Kan de medewerker zijn verhaal bij jou kwijt? Een actieve luisterhouding is van belang. Maar meedenken met de medewerker en sparren over vraagstukken waar de medewerker in zijn werk tegenaan loopt verhoogt de betrokkenheid van de medewerker bij de organisatie, het team en de werkzaamheden.

Feedback geven

Feedback geven op het functioneren van de medewerker kan een belangrijk aspect zijn bij de doorontwikkeling van de medewerker. Juist in een omgeving waar de medewerker gehoord wordt en waar de medewerker zich serieus genomen voelt is de basis gelegd voor het doorontwikkelen van de kwaliteiten van de medewerker.

Afstand en nabijheid

Inzicht in afstand en nabijheid is een belangrijk onderdeel in het opbouwen van een relatie met de medewerker. Wanneer je als leidinggevende teveel op afstand staat, bouw je niet aan een persoonlijke werkrelatie met de medewerker. Maar te close worden, te informeel met elkaar omgaan, kan ook nadelige gevolgen hebben op de werkrelatie (lees ook: ongezonde werkrelaties) en uiteindelijk op de prestaties van de medewerker.

Leerdoel voor de leidinggevende

Een leerdoel voor leidinggevenden en managers inzake de training teamontwikkeling en samenwerken is om een goede relatie op te bouwen met de medewerker. Hoe ga je om met afstand en nabijheid? Hoe geef je op de juiste wijze feedback? Hoe bevorder je een open relatie?

Teamontwikkeling

Dit artikel is geschreven in de serie over teamontwikkeling (gezamenlijk willen, kunnen en zijn).

Teamontwikkeling

Team- en organisatieontwikkeling

Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

Team en organisatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.