Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Aandacht geven aan medewerkers en teamleden

Aandacht geven aan jouw medewerkers of teamleden draagt bij aan een goede werksfeer binnen jouw team of afdeling. Als leidinggevende is het belangrijk om een goede relatie op te bouwen met jouw medewerkers.

Wat is aandacht geven?

Aandacht geven op de werkvloer begint al met het feit dat je als leidinggevende tijd neemt voor jouw collega’s. Tijd nemen voor jouw collega’s vind ik zelfs een vorm van waardering geven aan jouw medewerkers. Maar aandacht geven is ook:

  • Oprecht geïnteresseerd zijn in de medewerker
  • Aandachtig horen en luisteren naar wat de medewerker te vertellen heeft
  • Oplettend zijn en dingen signaleren
  • Opmerkzaam zijn

Aandacht geven aan jouw team

Team- en organisatieontwikkeling

Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

Team en organisatie

Training teamontwikkeling voor leidinggevenden

Wil je de training teamontwikkeling voor leidinggevenden starten? Wij verzorgen deze ook individueel.

Teamontwikkeling

Waarom is het zo belangrijk?

Aandacht hebben en tijd nemen voor teamleden is belangrijk omdat:

  • Het bijdraagt aan een fijne werksfeer
  • Je een goede relatie opbouwt met de medewerker
  • Je altijd weet wat er leeft op de werkvloer
  • Je de drempel verlaagt voor mensen om bij jou hun verhaal te doen
  • Je een luisterend oor bent voor jouw medewerkers en jij steun biedt op deze manier aan jouw teamleden
  • Je direct feedback kunt geven in bepaalde situaties
  • Je met eigen ogen kunt constateren hoe jouw collega’s functioneren (en je niet op anderen hoeft af te gaan bij de beoordeling)
  • Je kunt meedenken en sparren wanneer jouw teamleden knelpunten ervaren
  • Je de onderlinge relaties verstrekt tussen de teamleden.
  • Je de betrokkenheid vergroot bij het team

Het voorziet in een behoefte

Een mens heeft van nature behoefte aan aandacht. Dat betekent erbij horen, gezien worden, gerespecteerd worden, gehoord worden, serieus genomen worden. Mensen zijn sociale wezens en dus hebben zij behoefte aan contact met anderen. Hechting met anderen geeft zekerheid en veiligheid of bescherming.

Aandacht is een behoefte

Waarom zou je het niet doen?

Een veelgehoorde klacht bij leidinggevenden is dat ze te weinig tijd hebben om aandacht aan teamleden te geven. Dat is toch wel de meest gehoorde reden wanneer ik mijn oor te luister leg bij leidinggevenden. En toch klopt het niet! Als leidinggevende is het juist jouw kerntaak om leiding te geven en dus ook om aandacht te hebben voor jouw collega’s. Uiteindelijk levert de juiste aandacht voor de teamleden tijd op en kost het jou als leidinggevende geen tijd. Dat is een omwenteling in denken voor veel leidinggevenden  

Te weinig aandacht aan jouw team geven

De keerzijde is ook duidelijk: wanneer je te weinig aandacht geeft aan het team is dat niet zonder gevolgen. Ik noem er een paar:

  • Zaken kunnen een eigen leven gaan leiden binnen het team
  • Teamleden voelen zich onvoldoende gesteund
  • Je weet onvoldoende wat er leeft op de werkvloer
  • Je creëert een bepaalde afstand naar de individuele teamleden toe waar je last van krijgt
  • De saamhorigheid kan verdwijnen en de betrokkenheid neemt af
  • Men voelt zich onvoldoende gehoord en gezien

Teamontwikkeling

Dit artikel is geschreven in de serie over teamontwikkeling (gezamenlijk willen, kunnen en zijn).

Teamontwikkeling

Team- en organisatieontwikkeling

Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

Team en organisatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.