Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Slecht functioneren bespreekbaar maken

Is het functioneringsgesprek de juiste plek om slecht functioneren bespreekbaar te maken? Daarover gaat dit artikel. Wanneer de medewerker slecht functioneert: hoe maak je dat bespreekbaar?

Is het functioneringsgesprek de juiste plek?

De vraag of het functioneringsgesprek de juiste plek is om slecht functioneren van medewerkers bespreekbaar te maken is een terechte vraag. Het antwoord is: nee dit is niet de juiste plek! Een functioneringsgesprek is niet bedoeld om de medewerker onaangenaam te verrassen. Het functioneringsgesprek is geen spaarpot of verzamelplaats van punten die met slecht functioneren te maken hebben. Wanneer bespreek je dat dan? Direct wanneer er sprake is van disfunctioneren. Niet wachten, niet opsparen dus! Wanneer je dat als leidinggevende op de juiste wijze doet, dan hoort de medewerker tijdens het functioneringsgesprek wat hij/zij al weet. Je bevestigt formeel wat je in de loop van het jaar besproken hebt.

Slecht functioneren bespreekbaar maken

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Ernstige twijfels

Wanneer er ernstige twijfel bestaat over het functioneren van de medewerker is het de vraag of het functioneringsgesprek op dat moment de aard krijgt van een slechtnieuwsgesprek en ook of het niet verstandig is een verbetertraject op te starten.

Niet wachten

Is er sprake van slecht of matig functioneren? Wacht dan niet te lang maar stel het meteen aan de orde en maak het direct bespreekbaar. Medewerkers hebben er recht op om te weten waar zij aan toe zijn, hoe vervelend het voor hen soms ook is.

Rol leidinggevende

Als leidinggevende heb je een belangrijke rol bij het gesprek over slecht functioneren. Onderschat de impact van een slechte beoordeling niet. Je moet dus goed beslagen het gesprek ingaan. Goede voorbereiding is van belang.

Voorbereiding van het gesprek

Een goede voorbereiding van het gesprek is belangrijk. Benoem als voorbereiding voor jezelf precies waarom jouw medewerker niet functioneert. Heb je daar hulp bij nodig? Lees dan ook het artikel: 11 oorzaken voor onvoldoende functioneren van de medewerker. Het kan jou helpen om de juiste woorden te vinden. Wees specifiek en duidelijk over de aspecten waarom je vindt dat jouw medewerker niet voldoende functioneert of waarom je denkt dat de motivatie onvoldoende is.

Tips

Ik heb een aantal tips voor jou als leidinggevende:

  • De basistip is om gedrag bespreekbaar te maken zonder er een oordeel over de persoon aan te koppelen. Maak gedrag bespreekbaar en beperk je tot de feiten en laat je niet leiden door eigen irritaties en ergernissen of emoties
  • Baseer je op waarneembaar gedrag en voorkom dat je er een veroordeling aan koppelt
  • Voorkom dat je meegesleurd wordt door de emoties van de medewerker
  • Voorkom dat het gesprek blijft cirkelen in het negatieve en spreek een traject af gericht op het verbeteren van het functioneren. Zie ook: vragen bij het verbetertraject.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.