Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Functioneringsgesprek levert weinig op en heeft geen inhoud

In sommige organisaties levert het functioneringsgesprek te weinig op. De gesprekken duren soms slechts een kwartier en de leidinggevende en medewerker hebben elkaar weinig te vertellen. Het voegt weinig toe en men twijfelt of dit nu wel het nodige effect heeft.

Oorzaken

Oorzaken kunnen legio zijn wanneer een functioneringsgesprek weinig effect heeft binnen jouw organisatie. Ik noem er een paar:

  • De leidinggevende onderschat het belang van functioneringsgesprekken en geeft er weinig aandacht aan
  • Er wordt alleen een functioneringsgesprek gevoerd wanneer de medewerker slecht functioneert
  • De leidinggevende heeft geen besef dat er motivatieproblemen bij het personeel kunnen ontstaan en wat de oorzaken van demotivatie kunnen zijn
  • Er wordt een formulier afgewerkt dat verstrekt is om het functioneringsgesprek vast te leggen en meer stelt het niet voor
  • Er is een onveilige sfeer of er is onvoldoende vertrouwen tussen de leidinggevende en de medewerker
  • De leidinggevende is onvoldoende vaardig in het voeren van functioneringsgesprekken
  • De leidinggevende heeft te weinig inzicht in wat functioneren nu precies is

Wat is het effect van een functioneringsgesprek?

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Gemiste kans

Naar mijn mening is dit een gemiste kans binnen organisaties. Voor de helderheid: het gaat niet om het functioneringsgesprek, het gaat om functioneren.

  • Functioneert jouw medewerker zoals de organisatie het voor ogen heeft?
  • Haal je daar het maximale rendement uit?
  • Hoe zal zich dat vertalen richting de toekomst?
  • Heeft jouw medewerker voldoende aansluiting bij de organisatie?
  • Houdt jouw medewerker in de toekomst voldoende aansluiting?
  • Hoe is de samenwerking tussen leidinggevende en medewerker?
  • Zijn er ontwikkelpunten?
  • Is er scholing nodig?

Wat is eraan te doen?

Er is wat aan te doen: jazeker! Mits de leiding bereid is om er wat aan te doen en hiervan de noodzaak ook inziet.  Een training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden kan op zijn plek zijn maar ook een workshop functioneringsgesprekken voor medewerkers.

Afbreukrisico

Wanneer functioneringsgesprekken niet serieus genomen worden binnen jouw organisatie is mijn advies om ze niet te voeren. Het afbreukrisico is veel te groot. Anders gezegd: ofwel de organisatie en de leiding pakken het serieus op ofwel we voeren ze niet (meer). Maar het functioneringsgesprek afschaffen heeft ook veel nadelen. Het is belangrijk om je daar bewust van te zijn.

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.